#3: Týden od bankrotu? Nevadí, to se zlomí. A zlomilo. Z geodeta mapoborcem, co proráží Americké ledy.

Třetím zářným hostem na Podnikej Odolně 6.10. 2016 byl Ladislav Čapek – Geosense/ Cleerio.  Jeho téma bylo: Jak jsem dobyl ČR a jak dobudu svět skrz mapy aneb cesta „obyčejného“ geodeta. Podle Deloitte je to čtvrtá nejrůstovější firma v ČR v oblasti technologií.

Cesta do Idaha.

Láďa kdysi odjel na Work and Travel do USA. Přesněji do Idaha. „Tedy na strašný místo, kde rostou snad jen brambory.“ Pracoval jako House keeper, tedy úklid bytů a domů. To ale nebyl jeho sen: „Hergot, proč dělám tuhle práci. Jsem geodet, tak zkusím nají nějakou práci v oboru.“

Začal jezdit autem po geodetických firmách v okolí, zaťukal na dveře a říká: „[Helouu! Ajem Lada and ajem servejor from Ček repablik, I wont work for juu!]“ Neboli „Ahoj, já jsem Láďa, zeměměřič z Čech a chci pro vás pracovat.“ Nejčastější reakce? „[Voat!? Ár ju krejzy?]“ Neboli „Cože, zbláznil ses?“

A co se Láďovi za těch pět let, které tam nakonec zůstal jako geodet, nejvíc líbilo na Američanech?

„Co udělá Američan, když mu hoří barák? Už přemýšlí, jakou barvu střechy si dá na ten nový!“

Názorná ukázka, jak funguje portál Cleerio.

Názorná ukázka, jak funguje portál Cleerio.

Po čase se vrátil do Čech ke své rodině a začal pracovat pro Intergraph. Piloval umění obchodu a vyjednávání, nastoupil na studium MBA, kde se naučil: „Když rozjíždíš business, vydrž to dva roky, pak se uvidí, jestli je lepší to zavřít nebo makat dál.

Co se Láďovi líbilo v Sillicon Valley při rozjezdu jeho startupu?

Sdílení znalostí a zkušeností, i mezi konkurencí. Příklad: Láďa na jednoho amerického konkurenta: „Proč mi vlastně tohle všechno říkáš, co kde seženu a jak a zadarmo a tak.“ Američan na to: „Já pomůžu dnes tobě a ty zítra mně. No a když mě převálcuješ lepším businessem, tak budu pracovat u tebe.“

„Američtí investoři milují patenty! Takže si nějakej udělejte. Ale bacha, je to šíleně drahý a pracný.“

Cleerio dobývá USA

Cleerio dobývá USA.

Jak vznikl nápad?

„Mapy mě vždycky bavily.“ Nápad vznikl s kolegou z MBA, Janem Zvoníkem. „Proč mám prodávat drahé řešení za stovky tisíc dolarů, když to jde o řád méně a lépe. Rozjedeme něco svého na opensource, co říkáš?“

V roce 2010 měli pouhé dvě obce, slovy dvě. Nedařilo se, nešlo to, nikdo je nechtěl. Nejčastější reakce starostů: „To my všechno už máme, to nepotřebujeme.“ Každopádně to nevzdali a po dvou letech se začalo dařit. Podle Láďi byli tak týden před bankrotem, kdy jim docházeli peníze, které měli vydělané z USA a které do firmy investovali.

Expanze?

Když měli za pár let 50 lidí, 1500 klientů (měst) a kanceláře i na Slovensku, tak co dál?

Sehnat investora a hurá do světa. Ten si je proklepával dva roky! „Ti snad měřili i číslo mých bot.“

Co chce slyšet investor? Že to bude investorská hokejka, tedy makám, makám a roste, roste.

Rada?

  • Baví nás to!
  • Akční, schopný a nadšený tým.
  • Motivovat svoje lidi a nechat je okusit si na vlastní kůži, že v Americe máme šanci.

Plány

Odjezd s rodinou do USA, což znamená, že to myslí vážně.

2020 vstup Cleeria na NASDAQ, aneb největší burzovní trh v USA!

Články o úspěších Geosense/Cleerio

Vizionářské pohledy Ladislava Čapka (pro Lupu.cz).

Co komu patří? Rozhovor pro Forbes.

Vyzobáváme si ty nejlepší. (pro Lupu.cz).

Za Podnikej Odolně:

Obrovský respekt! V tomhle věku a takový rozjezd, to se jen tak nevidí! Láďo, držíme pěsti i na nohou!!!

Další hosté:

#1: Miroslav Princ: Jak telefonovat s lehkostí? Jak postavit vlastní značku?

#2: Světlana Čiberová: Bála se mluvit před lidmi. Dnes školí i 1500 lidí.

Zpětné vazby včetně fotek.


facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Napsat komentář