PO 8: Miluje drony. Jak se s nimi lítá vzhůru?

Jakub Karas

Jakub Karas v akci.

V rámci zaměstnání pomohl dostat firmu na fotogrammetrickou špici Evropy. Nový majitel však přestal svou firmu podporovat. Zůstat, odejít či založit novou firmu? S pár kolegy, know-how a kontakty rozjížděli úplně od nuly firmu a nebylo to bez průšvihů….Dnes jedna z nejstarších a největších firem s komplexními službami s drony….Jakub Karas, Upvision. Jakub zkrátka miluje drony.

Další zápisky z Podnikej Odolně 8: Jak se lítá vzhůru.

PO 8: Jak se buduje značka sportovce až ke globální světové hvězdě?

PO 8: 3000 krát neuspěl, přesto zvítězil

Co ho donutilo ke změně?

Funguje přes 15 let ve fotogrammetrii a GIS (Geografické Informační Systémy). Dělal v Geodisu, největší firma ve stř. evropě, pro google, mapy.cz. Patřili mezi 4 největš. firmami v evropě, měli svá letadla, 8, zakázky po celém světě, bylo to tehdy v řádu milionů dnes už stojí desítky tisíc. 2013 – začali odcházet nejvýraznější osobnosti. Co s tím?

Ve čtyřech se rozhodli, že rozjedou vlastní business. I přes nejistotu a velká rizika byla vůle jít za něčím novým silnější. Museli se rozhodnout ze dne na den, rychlost vývoje v technologiích je enormní… Sehnal 2 kamarády investory a šli podnikat v dronech. V technologiích, kde je třeba neustále inovovat a „cpát do toho velké peníze“.

Jaké byly začátky?

První model sestavili z německých součástek za 200 tis., hotový by stál 500 tis. Začali neobvyklými zakázkami – znal se s lidmi z výzkumných ústavů, univerzit, kteří zjišťují trendy. Během druhého měsíce kupovali bezpilotní letadlo, což zde byla rarita – tvořili 3d modely.

„Malé“ komplikace? Ano

  • Ne vždy je dobré být průkopníkem, je to drahé, a za 2-3 roky se vyrojí konkurenec, která převezme know-how. Např. povolení pro letecké služby – byli třetí v republice, firem v tomto businessu je dnes 360, takže obrovská konkurence.
  • Na louce jim vykradli celý transportér s drony, škoda několik set tisíc.
  • Povinné ručení pro firmu na provoz dronů 25 milionů! To nestojí málo.

Co nakonec rozhodlo, že to drží dál, i když je cesta stále trnitá?

  • Parta, která má inovativní myšlení, odvahu být první, nevzdávat se.
  • Založili Alianci pro bezpilotní průmysl – snaží se být „tvůrce hry“.
  • Získali velké zakázky, např. Eon, ŘSD, … dělají pro ně expertizy efektivity dornů pro jejich využití.

Malé překvapení pro Jakuba na závěr 🙂

Zapsal: Jaroslav Gall

Fotil: David Bauer

 

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail